Spříznění volbou / Johann Wolfgang Goethe

Do čela, či do prsou okénko



...Scénograf Jan Štěpánek osvěžuje hned zkraje nevelké jeviště Dejvického divadla atributy miniaturní zahrádky/.../, mezi nimiž by se mohly pohybovat i loutky. A opravdu, brilantní intelektuální dialogy goethovské ražby se z úst protagonistů občas ozývají ve značně groteskní stylizaci, přesto herectví všech čtyř hlavních představitelů směřuje, i přes tento inscenátory úmyslně stylotvorný "nedostatek", k výraznému osobnostnímu rozlišení, podpořenému navíc invenčně stylizovanými kostýmy a parukami z dílny Jany Prekové. Pleslův Eduard jakoby stále chtěl iniciovat nová a nová překvapení (ve studiu přírody a lidí), Krobotové Charlotta představuje překvapivě rozumářskou ženskou bytost, z její energie a rozhodnosti však vyzařuje stále větší hořkost. Zranitelná Otýlie Marthy Issové jako by už od prvního okamžiku, kdy se objeví na jevišti, připomínala obětního beránka, Neužilův Ota se vyznačuje mladistvě těkavou nervností, která nutně probouzí zvědavost ostatních "spřízněných". I když o vztazích se na jevišti dostatečně mudruje, přesto je jejich konstrukce křehká a slovy těžko postižitelná. Pitínskému se daří pomocí umně budovaných mizanscén charakterizovat soužití kvarteta ve značně atraktivní jevištní podobě...
Paralelu mezi životními pocity dnešní mladé generace a té, která prochází jedním z vrcholných románů klasicismu, přinášejí také exaktně mystické tirády dějem procházejícího architekta v jemně groteskním podání Martina Myšičky. Povrchní, módní touhu po poznání "zvláštností" dobře charakterizuje i postava baronessy, kterou Simona Babčáková obdařila lehce cynickou zvídavostí. Druhou stranu emocionální mince přemoudřelých hrdinů, totiž hravou infantilitu, vystihuje například rozverné oživování Betléma....
Básnivost, bizarní poetika i přesvědčivé herecké výkony činí z dejvického "Goetha" jednu z nejsvěžejších inscenací odcházejícího roku.
Jan Kerbr, Divadelní noviny