David NovotnýHynek ČermákKlára MelíškováPavel ŠimčíkVáclav Neužil • Zdeněk Dolanský • Martha Issová / Jana Holcová • Jiří Konvalinka / Josef Wiesner a další

scéna Dáda Němeček kostýmy Natálie Steklová hudba David Babka dramaturgie Karel František Tománek




režie Jiří Havelka


PREMIÉRA 28.03.2011
DERNIÉRA 30.09.2013
DÉLKA PŘEDSTAVENÍ 1 hodina 20 minut bez přestávky


Hru s názvem Wanted Welzl napsal dramaturg DD Karel František Tománek, režie se ujal Jiří Havelka, pro něhož to bylo po úspěšné Černé díře
už druhé setkání s Dejvickým divadlem. Podobně se do DD vrací i scénograf Dáda Němeček, který je kromě Černé díry také autorem výpravy ke Krajině se zbraní.

Hlavním hrdinou inscenace, jejíž podtitul zní „hra, ve které jde o život“, je obchodník a náčelník Eskymáků moravského původu Jan (Eskymo) Welzl.

... Eskymo Welzl nebyl můj dětský hrdina a hlouběji jsem se jím začal zabývat až potom, kdy jsem byl osloven režírovat v Dejvickém divadle inscenaci o Welzlových osudech. A musím uznat, že mě od té doby nepřestává dráždit. V hovorech s Karlem Tománkem a později i se scénografem Dádou Němečkem a kostýmní výtvarnicí Natálkou Steklovou o tom, proč a jak takovou inscenaci dnes dělat, jsme si jasně řekli, že nechceme inscenovat jeho známé severské příběhy. Zajímá nás on sám, jeho život a smrt a to mezi, zajímá nás bílý, mrazivý sever, kde má člověk ke smrti pořád neskutečně blízko, zajímá nás led, zajímají nás nedivadelní žánry jako je třeba western nebo komiks. A nejvíc nás zajímá perpetuum mobile ...
Jiří Havelka


Western? Divadelní komiks? Každopádně zážitek

Dobrodružný osud českého světoběžníka a eskymáckého náčelníka Jana Eskymo Welzla se rozhodlo zpracovat Dejvické divadlo v Praze – a povedlo se to skvěle.

Hru Wanted Welzl, jež se věnuje závěrečnému putování českého dobrodruha do malého městečka na Novosibiřských ostrovech s cílem prodat zde kůže a doplnit zásoby (návrat do civilizace se mu stane osudným), pojal režisér Jiří Havelka velmi nápaditě.

Komiksová technika na jevišti

Příběh z drsného severu, kde ze sněhu oči přecházejí a z neustálého hučení větru po ledových pláních bolí uši, se rozhodli tvůrci vyprávět formou komiksu, tedy prostřednictvím jednotlivých obrazů, které nechávají na diváka působit – a že vzhledem k pomalému rytmu celého představení opravdu působí.

Výřezy z Welzlova životního příběhu – nejde o kontinuální zachycení děje – jsou rámovány komiksovými okénky, jež se nebojí použít ani detailní záběry (zmenšením průzoru v oponě, skrze kterou se divák na scénu dívá), a tohle téměř až filmové „zoomování“ umožní výbornou práci s napětím. O odvážném použití střihu nemluvě ...

Pečlivě inscenované obrazy, které sice příběh často vůbec nikam neposouvají (Eskymo Welzl například opatrně přechází přes nebezpečně praskající zamrzlé jezero či několik dlouhých okamžiků nehybně číhá s harpunou na rybu), ale o to víc o hlavním hrdinovi vypovídají, doprovází výjimečný hudební doprovod Davida Babky, jehož pedálová steel kytara nejen atmosféru významně spoluvytváří, ale dokáže děj také ironizovat či komentovat. Snová hudba inscenace jako by odkazovala k legendárnímu filmu Jima Jarmusche Mrtvý muž.

Podobně jako film je i inscenace laděná westernově a její rytmus je velmi rozvážný, až rozjímavý. „Přes led ryby neuvidíš,“ říká například eskymácká dívka Welzlovi ke konci jeho životní cesty.

Jemný humor a nápaditost

A podobně subtilní je v této inscenaci také humor. Někdy jej divák sotva zaznamená, jindy je však vystupňován do okouzlující absurdity. Celkový dojem z představení podpoří i výborné herecké výkony všech aktérů. David Novotný ztvárňuje Welzla jako člověka, který už možná zapomněl být s lidmi, naprosto civilně a s přehledem zvládne vybalancovat i výjimečně tiché momenty inscenace.

Wanted Welzl v Dejvicích je mnohovrstevnaté, vyvážené a promyšlené představení, u kterého hrozí jediná věc – formální nápaditost okouzlí natolik, že může přebít zbytek. Ovšem to už je nejspíš jen divákův problém.


Recenze: divadlo 90 %

Zuzana Drtilová, redaktorka MF DNES