Ivan Trojan • David Novotný • Igor Chmela • Martin Myšička • Radek Holub • Lenka Krobotová / Pavlína Štorková • Zdeňka Žádníková Volencová / Martha Issová • Jana Holcová • Pavel Šimčík • Marek Matějka / Lukáš Hlavica • Matěj Kroupa.
překlad Prokop Voskovec dramatizace Evald Schorm scéna Jan Tobola kostýmy Ivana Brádková hudba Matěj Kroupa spolupráce Marek Matějka
režie Lukáš Hlavica
PREMIÉRA 10.03.2000
DERNIÉRA 16.10.2014
DÉLKA PŘEDSTAVENÍ 2 hodiny 30 minut s přestávkou
Záznam představení na Dramoxu:
Dílo F. M. Dostojevského je díky své nadčasovosti a geniální schopnosti zachytit své postavy v mezních životních situacích trvalou inspirací pro tvůrce ostatních uměleckých žánrů. Jevištní adaptace jeho románů a novel se staly součástí repertoáru našich i světových divadel.
Inscenace Dejvického divadla, vytvořená na základě dramatizace Evalda Schorma neusiluje o podrobné zprostředkování epicky rozsáhlé románové kroniky, ani se nesnaží o podrobnou psychologickou sondu do nejhlubšího nitra lidské duše, svůj pohled na Dostojevského chápou tvůrci především jako zobrazení postojů člověka ve střetu s okolím. Na pozadí odhalování okolností otcovraždy vyjadřují pohled na témata, která nás stále vzrušují. Svědomí, čest, láska, vina, trest i věčná otázka, zda a kdy je všechno dovoleno nebo zda a kdy může být všechno odpuštěno.
Ke kladům inscenace určitě přispívají i výrazné herecké výkony hlavních představitelů, Ivana Trojana v roli starého Karamazova, Davida Novotného, Martina Myšičky a Igora Chmely v rolích jeho vlastních synů a hostujícího Radka Holuba v roli levobočka Smerďakova.
… Bratři Karamazovi F. M. Dostojevského jsou tématem, jemuž vyhovuje klasické divadlo i studiový prostor. Tomu druhému se blíží pojetí nejnovější inscenace Karamazovů v pražském Dejvickém divadle… Schormovu dramatizaci oživila „synovská generace“ s vehemencí ukázat konflikty jednoho z vrcholných realistických děl ruské literatury jako přímý střet povah, charakterů, nízkosti nevzdělaného společenského vzorku rodiny statkáře Karamazova, snažícího se bezuzdně a s nemravnou hrubostí vlastní povahové nízkosti ovládat syny… Soubor Dejvického divadla po několika sezónách soustředěné práce… vstupuje hereckou vyrovnaností a schopností zvládat stále náročnější inscenační úkoly do optimálního času tvůrčí vyzrálosti.
Jiří P. Kříž /Právo/
… Herci si se svými postavami pohrávají, prožitek je téměř zakázán. Je to sice odlehčující metoda, výsledek je ale vlastně smutnější (nikoli drásavější) – není zde místo pro soucit…
Marie Bílková /Divadelní noviny/